مقالات آموزشی

تفاوت فرز آهنگری و سنگبری چیست ؟

دستگاه فرز برای برش انواع مصالح، فلز، چوب و انواع سنگ و کاشی استفاده می‌شود. اما تفاوت دستگاه فرز سنگبری و آهنگری در کجاست؟ فرز های برش سنگ و آهن از نظر ظاهری شباهت زیادی داشته، اما از نظر فنی و کاربری کاملا با یک دیگر متفاوت هستند. برای فهم بهتر اینکه فرز آهنگری و سنگبری چه فرقی دارند باید به برخی نکات مثل سرعت، سایز صفحه و… توجه کرد.

فرز سنگبری

برای برش انواع سنگ کاربرد داشته و خود انواع مختلفی دارد. این دستگاه به طور استاندارد از تمامی صفحه‌ها با حداکثر قطر سایز 230 میلی‌متر و ضخامت 3 میلی‌متر پشتیبانی می‌کند که مناسب برش انواع مصالح ساختمانی است. فرز سنگبری ابزاری پر مصرف در پروژه های نمای ساختمانی، تعمیرات و …بوده و کاربری عالی در برش انواع آجر، سنگ و کاشی دارد. همچنین این دستگاه قابلیت برش انواع بتن با استفاده از صفحه مخصوص و مناسب کار را دارا می باشد.

فرز آهنگری

یکی از ابزارهای پر مصرف برای برش انواع پروفیل، قوطی، میلگرد و دیگر فلز ها و آهن‌آلات است. فرز آهنگری دستگاهی ایده‌آل برای مشاغلی مانند آهنگری، تاسیسات و… می باشد که امکان برش فلزات سبک و ظریف آهنی و غیر آهنی و آلیاژی مانند استیل، INOX، آلومینیوم و …را دارا می باشد. این دستگاه از موتور پرقدرتی نسبت به فرز سنگبری برخوردار بوده و برای استفاده صنعتی طراحی شده است. همچنین باید توان انجام برش انواع فلزات را در کوتاه ترین زمان ممکن را داشته باشد. به دلیل کار زیاد با این ابزار طراحی فرز آهنگری همواره ارگونومیک بوده و از وزن مناسبی برخوردار است.

تفاوت بین فرز سنگبری و فرز آهنگری

1) بزرگتر بودن دنده کرانویل گیربکس در فرز سنگبری از دنده فرز آهنگری
2) گشتاور و قدرت بیشتر فرز سنگبری مناسب برای برش بافت متراکم مثل گرانیت، بتن و…
3) سرعت بیشتر فرز آهنگری مناسب برای برش انواع فلز
4) حداکثر چرخش صفحه فرز سنگبری 6000 تا 6500 دور بر دقیقه
5) حداکثر چرخش صفحه فرز آهنگری 8000 تا 8500 دور بر دقیقه

با توجه به توضیحات بالا فرزهای آهنگری 2000 دور در دقیقه از فرزهای سنگبری سرعت چرخش بیشتر و قدرت برش فلزات سخت تر را دارد. باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از این دستگاه ها برای کاربری خاصی طراحی و ساخته شده است. تفاوت سرعت این دو ابزار به موتور آنها ارتباط نداشته و در بیشتر موارد از سوی سازندگان بر روی هر دو ابزار از یک موتور استفاده می‌شود و تنها گیربکس آنها متفاوت و تعیین کننده مقدار چرخش صفحه و کاربری دستگاه خواهد بود.

آیا امکان استفاده از این ابزار به جای یک دیگر وجود دارد؟

خیر! چرا که صفحه برش سنگبری بزرگتر بوده و زمان اتصال آن به فرز آهنگری باید محافظ صفحه را باز و بدون محافظ دستگاه کار کنید؛ با این کار شما به استقبال خطر رفته و به دلیل آنکه سرعت برش فرز آهنگری بیشتر بوده و مناسب برش سنگ نیست، احتمال شکستن صفحه تا حد زیادی بالا رفته و امکان بروز اتفاقات جبران ناپذیر خواهد بود.

در ادامه اشاره به تفاوت فرز سنگبری و فرز آهنگری باید توجه کنید برای هر دستگاه صفحه مورد نظر آن و مناسب با نوع کار انتخاب شود. برای دستگاه سنگبری بهتر است از دیسک‌های الماسه استفاده کنید؛ چرا که برش تمیز و بهتری با آن ایجاد می‌شود. این مدل صفحات از کیفیت بهتر و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. پر مصرف ترین صفحه‌های برش سنگ و آهن به ترتیب در سایزهای 180 و 230 میلی‌متر است. برای فرزهای سنگبری باید از صفحات با قطر 230 میلی‌متر استفاده شود تا از عمق برش مناسبی برای انواع سنگ و مصالح برخوردار باشد. اما برای برش با فرز سنگبری باید از صفحات 180 میلی‌متر استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *