مقالات آموزشی

آشنایی با انواع باتری دریل شارژی + مقایسه مزایا و معایب 3 نوع باتری

آشنایی با انواع باتری دریل شارژی + مقایسه مزایا و معایب 3 نوع باتری

دریل‌ها بر اساس نوع انرژی مصرفی، در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که مهم‌ترین آنها دریل برقی و دریل شارژی می‌باشد. نیاز به اتصال مستقیم به برق برای دریل‌های برقی یک ضعف بزرگ در برابر دریل‌های شارژی به حساب می‌آید؛ خصوصاً اگر مورد مصرف دریل در فضاهایی باشد که کشیدن کابل برق باعث ایجاد مزاحمت در کار شده و یا خطرآفرین باشد، مانند کار در ارتفاع، کار روی داربست و… و یا حتی ممکن است در مواردی برق هرگز در دسترس نباشد. دریل شارژی یک امکان فوق‌العاده برای چنین شرایطی خواهد بود. در این مقاله از فروشگاه ابزارآلات بهروزکو قصد داریم در خصوص انواع باتری دریل شارژی و مزایا و معایب هر نوع توضیحاتی ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

انواع باتری دریل شارژی

همه ما زمانی که قصد خرید یک کالا را داریم، ویژگی‌های آن را با دقت بررسی می‌کنیم تا دقیقاً کالایی مطابق با نیازمان تهیه نماییم؛ در خرید ابزار نیز لازم است از این رویه پیروی کنیم. برای این منظور زمانی که قصد خرید دریل شارژی داریم، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم مشخصات باتری دریل شارژی است. این مشخصات به ما می‌گوید فناوری ساخت باتری دریل چیست؟ ظرفیت باتری دریل چند آمپر ساعت است؟ ولتاژ باتری چقدر است؟ و…

باتری دریل شارژی بر اساس چندین ویژگی قابل تفکیک هستند که مهم‌ترین این موارد عبارت‌اند از فناوری ساخت باتری، ولتاژ باتری، ظرفیت باتری. در ادامه به توضیح هر یک از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

Rechargeable-drill-battery

انواع فناوری ساخت باتری دریل شارژی

باتری‌ها بر اساس مواد تشکیل‌دهنده و فناوری ساخت، دارای انواع مختلفی هستند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

1- باتری نیکل-کادمیوم (Nickel–cadmium battery) و ویژگی‌های آن

باتری نیکل-کادمیوم (Ni-Cd) یک نوع باتری قابل شارژ است که از دو عنصر شیمیایی نیکل (Ni) و کادمیوم (Cd)، تولید شده است. این باتری‌ها اغلب به عنوان باتری‌های قدیمی‌تر شناخته می‌شوند، زیرا تکنولوژی‌های جدیدتری مانند باتری‌های لیتیوم-یون به طور گسترده‌تر جایگزین آنها شده‌اند. با این حال، هنوز هم در برخی کاربردها از باتری‌های نیکل-کادمیوم استفاده می‌شود.

ویژگی‌های باتری نیکل-کادمیوم شامل موارد زیر می‌شود:

  1. شارژ مجدد: باتری نیکل-کادمیوم قابلیت شارژ مجدد دارد و می‌توان آن را بار دیگر استفاده کرد.
  2. اثر حافظه: اثر حافظه (Memory effect) یا اثر باتری تنبل یکی از ویژگی‌های باتری‌های نیکل-کادیوم بوده و به معنای این است که اگر باتری را قبل از تخلیه کامل شارژ نمایید، ظرفیت آن کاهش می‌یابد. بنابراین، بهتر است این باتری‌ها را تا انتهای ظرفیت خود تخلیه کنید و سپس شارژ نمایید.
  3. طول عمر بالا: باتری نیکل-کادمیوم معمولاً دارای عمر طولانی‌تری نسبت به باتری‌های قدیمی‌تر است.
  4. حساسیت به دما: عملکرد باتری‌های نیکل-کادمیوم به دما حساس است و در دماهای بسیار بالا یا پایین ممکن است عملکرد آنها کاهش یابد.
  5. حاوی کادمیم: باید توجه داشت که کادمیوم یک عنصر سمی است و به عنوان یک مشکل زیست‌محیطی و همچنین تهدیدی برای سلامت انسان در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل، استفاده از باتری‌های نیکل-کادمیوم در بسیاری از محصولات به دلیل خطرات آن، کاهش یافته است.

از زمان ورود تکنولوژی‌های جدید، باتری‌های نیکل-کادمیوم به تدریج جای خود را به باتری‌های لیتیوم-یون و سایر تکنولوژی‌ها داده‌اند.

2- باتری نیکل-فلز هیدرید (Nickel–metal hydride battery) و ویژگی‌های آن

باتری نیکل-فلز هیدریدNi-MH) ) یک نوع باتری قابل شارژ است که از نیکل اُکسی هیدروکسید (NiOOH) به عنوان منبع نیکل و فلز هیدرید به عنوان مواد ذخیره‌سازی هیدروژن استفاده می‌کند. این باتری‌ها به عنوان یک جایگزین بهتر برای باتری‌های نیکل-کادمیوم (NiCd) پا به عرصه ظهور گذاشتند اما نتوانستند آنطور که باید، نقاظ ضعف باتری‌های نیکل-کادیوم را مرتفع کنند.

ویژگی‌های باتری نیکل-فلز هیدرید شامل موارد زیر می‌شود:

  1. شارژ مجدد: باتری نیکل-فلز هیدرید، همانند باتری نیکل-کادمیوم، قابلیت شارژ مجدد دارد.
  2. اثر حافظه کمتر: نسبت به باتری‌های نیکل-کادمیوم، باتری‌های نیکل-فلز هیدرید دارای اثر حافظه کمتری هستند.
  3. بیشترین چگالی انرژی: باتری‌های نیکل-فلز هیدرید دارای چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های نیکل-کادمیوم هستند، که به این معناست که در حجم کمتری از باتری، مقدار بیشتری انرژی ذخیره و ارائه می‌شود.
  4. حاوی مواد سمی کمتر: در مقایسه با باتری‌های نیکل-کادمیوم، باتری‌های نیکل-فلز هیدرید حاوی مقدار کمتری از مواد سمی هستند.
  5. خودتخلیه‌گی: در باتری‌های نیکل-فلز هیدرید میزان خودتخلیه‌گی پایین است، یعنی اگر باتری به مدت طولانی دشارژ نشود، میزان تخلیه خود به خود آن کمتر است.

باتری‌های نیکل-فلز هیدرید در مقایسه با باتری‌های نیکل-کادمیوم از نظر مسائل زیست‌محیطی کم‌خطر‌تر و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر هستند، اما معمولاً در ابزاری مثل دریل شارژی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال در بسیاری از کالاها مانند دوربین‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه و ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند.

3- باتری لیتیوم-یون (Lithium-ion battery) و ویژگی‌های آن

باتری لیتیوم-یون (Lithium-ion battery) یک نوع باتری قابل شارژ است که از فناوری لیتیوم-یون برای ذخیره و انتقال انرژی استفاده می‌کند. این باتری‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین نوع باتری‌ها در دنیا شناخته می‌شوند و در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های دیجیتال، ابزارهای الکترونیکی خانگی، اسباب بازی‌های برقی و دیگر دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های باتری لیتیوم-یون شامل موارد زیر است:

  • شارژ مجدد: باتری لیتیوم-یون قابلیت شارژ مجدد دارد و می‌توان آن را به صورت مکرر شارژ و تخلیه کرد.
  • چگالی انرژی بالا: باتری لیتیوم-یون دارای چگالی انرژی بالاست، به این معنا که در مقایسه با بسیاری از دیگر انواع باتری، در ازای حجم فیزیکی یا وزن مشخص، مقدار بیشتری انرژی را ذخیره می‌کند.
  • اثر حافظه کم: در باتری لیتیوم-یون تا حد زیادی مشکل اثر حافظه باتری که در باتری‌های قدیمی‌تر وجود داشت، رفع شده است. این به معنای آن است که می‌توانید باتری را هر زمانی که خواستید شارژ کنید، بدون اینکه به شکل کامل تخلیه شود.
  • عمر طولانی: باتری‌های لیتیوم-یون معمولاً عمر طولانی‌تری نسبت به باتری‌های قدیمی‌تر دارند و می‌توانند به تعداد دفعات زیادی شارژ و تخلیه شوند.
  • وزن سبک: این باتری‌ها وزن سبکی دارند که آنها را به انتخاب مناسبی برای دستگاه‌های قابل حمل مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها و انواع ابزارآلات شارژی تبدیل کرده است.

به علت ویژگی‌های مثبت ذکر شده، باتری‌های لیتیوم-یون به عنوان یک تکنولوژی پرکاربرد در دنیای امروز محسوب می‌شوند و اکثر ابزارآلات شارژی نیز با همین تکنولوژی روانه بازار می‌گردند.

Rechargeable-drill-battery

بررسی باتری دریل شارژی از نظر ظرفیت

مزیت مهمی که ابزارآلات شارژی به ما می‌دهند، امکان کار بدون اتصال مستقیم ابزار به شبکه برق می‌باشد و به عبارت دیگر  این‌گونه ابزارها بی‌سیم هستند. اما نکته حائز اهمیت در خصوص تجهیزات شارژی این است که ظرفیت باتری آنها چقدر است و تا خالی شدن باتری چه مدت زمانی می‌توان از آنها استفاده کرد. برای فهمیدن این موضوع، باید به ویژگی ظرفیت باتری دقت کنیم. ظرفیت باتری دریل در مشخصات با ویژگی آمپر ساعت مشخص می‌گردد. در حالت کلی هرچه میزان آمپر ساعت باتری دریل شارژی بالاتر باشد، باتری دریل شارژی مدت زمان بیشتری بدون نیاز به اتصال به شارژر، انرژی مصرفی دریل شارژی را تامین می‌کند.

همچنین معمولاً دریل‌های شارژی با دو باتری روانه بازار می‌شوند که در صورت اتمام شارژ یک باتری، باتری دیگری جایگزین باتری دشارژ شده گردد.

نکته دیگر که باید هنگام خرید دریل شارژی به آن توجه داشت، امکان شارژ سریع است؛ چنانچه دریل شما از قابلیت شارژ سری عپشتیبانی بکند، می‌توانید باتری دشارژ شده را مجدداً در مدت زمان کوتاهی شارژ نموده و مورد استفاده قرار دهید.

بررسی باتری دریل شارژی از نظر ولتاژ

ولتاژ نیز یکی از ویژگی‌های مهم باتری دریل شارژی به حساب می‌آید. به صورت کلی می‌توان گفت هرچه ولتاژ باتری دریل شارژی بالاتر باشد، میزان قدرت دریل شارژی نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین چنانچه به دریل شارژی نیاز دارید که برای کارهای قدرتی کارامد باشد، بهتر است دریلی انتخاب نمایید که ولتاژ باتری بالایی داشته باشد تا در کارهای سنگین و قدرتی بدون وقفه امور محول شده را انجام دهید.

میزان ولتاژ، علاوه بر قدرت دستگاه، با سرعت چرخش دریل، طول عمر شارژ باتری و توان خروجی دریل شارژی نیز رابطه مستقیم دارد و به عبارت دیگر افزایش ولتاژ باعث افزایش دیگر موارد یاد شده نیز می‌گردد.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری دریل شارژی

برای افزایش طول عمر باتری دریل شارژی، نیاز به مراقبت، نگهداری و استفاده صحیح است. در ادامه چند نکته به منظور افزایش طول عمر باتری دریل شارژی ذکر گردیده است:

  1. شارژ درست: باتری را فقط زمانی شارژ کنید که به‌صورت کامل خالی شده یا نزدیک به خالی شده باشد و از شارژ زیاد جلوگیری کنید تا از ایجاد اثر حافظه جلوگیری شود (این نکته مربوط به باتری‌های دارای اثر حافظه است و باتری‌های لیتیوم یون کمتر نسبت به این مورد حساس هستند).
  2. جلوگیری از شارژ اضافی: هنگامی که باتری به‌صورت کامل شارژ شد، باتری را از شارژر خارج کنید تا از شارژ اضافی جلوگیری شود.
  3. نگهداری در محیط خنک و خشک: باتری را در محیط خنک و خشک نگهداری کنید و از نور مستقیم آفتاب و دماهای بسیار بالا یا پایین دوری کنید. دماهای بالا می‌توانند به سرعت فرآیند تخریب باتری را افزایش دهند.
  4. استفاده منظم: به‌صورت منظم از دریل و باتری آن استفاده کنید. از دوره‌های طولانی عدم استفاده خودداری کنید تا ظرفیت باتری کاهش نیابد.
  5. خنک‌کنندگی: قبل از شارژ کردن باتری پس از استفاده شدید، به باتری اجازه دهید خنک شود. دمای بالا می‌تواند عملکرد باتری را تحت تأثیر قرار دهد.
  6. استفاده از دریل مناسب: از دریل مناسب برای هر کار استفاده کنید. استفاده از دریل با توان و گشتاور نامناسب، می‌تواند باعث فشار بیش از اندازه به باتری شود.

Rechargeable-drill-battery

پاسخ سوالات بیشتر در خصوص باتری دریل شارژی

تا اینجا با انواع باتری دریل شارژی و ویژگی‌های آنها آشنا شدیم؛ در ادامه قصد داریم به سوالات بیشتری در خصوص انواع باتری‌های مورد استفاده در دریل شارژی پاسخ دهیم.

بهترین نوع باتری دریل شارژی چیست؟

باتری لیتیوم یونی (Li-Ion) جدیدترین فناوری در باتری‌های قابل شارژ هستند که برای ابزارآلات شارژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع باتری به صورت کلی بهترین انتخاب از بین سه نوع باتری است که در همه زمینه‌ها از عملکرد بهتری برخوردار است، اما در عین حال قیمت بالاتری نیز دارد. با این حال ممکن است در برخی استفاده‌ها گزینه‌های دیگر نیز بهتر عمل کنند.

باتری نیکل-کادیوم بهتر است یا باتری  نیکل-فلز هیدرید؟

همان‌طور که در طول مقاله توضیح داده شد، باتری نیکل-فلز هیدرید در اکثر زمینه‌ها عملکرد بهتری نسبت به باتری نیکل کادیوم دارد؛ باتری نیکل-فلز هیدرید نسبت به باتری نیکل-کادیوم، اثر حافظه کمتر، چگالی انرژی بیشتر، مواد سمی کمتر و خودتخلیه‌گی کمتری دارد. بنابراین باتری نیکل-فلز هیدرید نسبت به باتری نیکل-کادیوم بهتر است.

باتری 1.5 آمپر ساعت و 2.0 آمپر ساعت چه تفاوتی دارند؟

عدد آمپر ساعت بیانگر ظرفیت باتری دریل شارژی است و همان‌طور که در مقاله ذکر گردید، این عدد هرچه بیشتر باشد مدت‌زمان تامین انرژی باتری بالاتر خواهد بود و همچنین بر روی انرژی دستگاه نیز تاثیر می‌گذارد. به بیان ساده باتری 2.0 آمپر ساعت به میزان 25 درصد ظرفیت بیشتری نسبت به باتری 1.5 آمپر ساعت دارد.

آیا می‌توان باتری نیکل-فلز هیدرید را جایگزین باتری نیکل-کادیوم کرد؟

بله در دریل شارژی می‌توان باتری نیکل-فلز هیدرید را جایگزین باتری نیکل-کادیوم کرد؛ اما برای شارژ نمودن باتری باید به این نکته توجه داشت که باتری نیکل-فلز هیدرید را نمی‌توان با شارژر باتری نیکل-کادیوم شارژ کرد و شارژر مختص خود را نیاز دارد (برعکس این حالت امکان‌پذیر است یعنی می‌توانید باتری نیکل-کادیوم را با شارژر باتری نیکل-فلز هیدرید شارژ کنید).

یک باتری 2.0 آمپر ساعت چقدر طول می‌کشد تا خالی شود؟

عدد قرار گرفته در کنار آمپر ساعت بیانگر میزان مصرف برق دستگاه در طول زمان است و 2.0 آمپر ساعت به این معناست که دریل در هر ساعت 2 آمپر برق مصرف می‌کند. حال اگر باتری دریل 2.0 آمپر ساعت ظرفیت داشته باشد و مصرف دریل نیز 2 آمپر ساعت باشد، بنابراین پس از 60 دقیقه یا 1 ساعت مصرف مداوم، شارژ باتری خالی شده و باید به شارژر متصل گردد. البته میزان مصرف برق دریل به عواملی همچون مورد مصرف، جنس متریال سوراخکاری و… نیز بستگی دارد.

آیا می‌توانیم از باتری 4.0 آمپر ساعت به‌جای باتری 2.0 آمپر ساعت استفاده کنیم؟

بله می‌توان باتری با آمپر ساعت بالاتر را جایگزین کرد تا باتری دیرتر دشارژ شود و مدت بیشتر کار بدهد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که حتماً باید ولتاژ هر دو باتری یکسان باشد؛ در غیر این صورت دریل شارژی آسیب می‌بیند.

نتیجه گیری

هر ابزاری در کنار سهولتی که در اختیار ما می‌گذارد، نیاز به انتخاب صحیح و نگهداری مناسب دارد تا کارایی لازم را در اختیار ما قرار دهد و ابزارآلات شارژی نیز از این قائده مستثنی نیستند. در این مقاله به بررسی انواع باتری دریل شارژی از نظر فناوری ساخت، ولتاژ و ظرفیت باتری پرداختیم و در نهایت نیز به چندین سوال متداول پیرامون استفاده از دریل شارژی و باتری آن پاسخ دادیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که در خصوص مطالب ذکر شده نظر یا سوالی دارید، در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *